سامسونگ بار دیگر از اپل پیشی گرفت

میزان فروش کمپانی‌ها در بازه‌های سه ماهه اندازه‌گیری شده و سنجیده می‌شود. رویداد معرفی گوشی‌های اپل همیشه در ماه سپتامبر، یعنی اواخر سه ماهه سوم انجام می‌شد که به اوج گرفتن میزان فروش این کمپانی در این سه ماهه منجر میشد. ولی امسال با به تعویق افتادن رویداد معرفی، احتمالا فروش اپل به جای سه ماهه سوم، در سه ماهه چهارم بالا خواهد رفت.


با اوج گرفتن مصرف گوشی‌های موبایل و وابستگی روزافزون افراد به این دستگاه‌ها، رقابت میان تولیدکننده‌های گوشی‌های موبایل شدید و شدیدتر شده و مدام پر تنش تر می‌شود. ساخت گوشی موبایلی که نیازهای مصرف‌کنندگان را ارضا کرده و همزمان قیمت مناسبی داشته باشد کاری پر چالش و دشوار به نظر می‌رسد. کمپانی‌های زیادی قدم در این مسیر گذاشته‌اند و پیش از آنکه حتی بتوانند در بازار جهانی شهرتی پیدا کنند  از بازار رقابت کنار رفته‌اند. برخی برندها هم مانند نوکیا دوره‌ای محبوبیت شگفت‌اوری داشتند، ولی به دلایل متعدد کنار گذاشته شدند. برخلاف اینگونه کمپانی‌ها، سامسونگ از ابتدای کار خود تا کنون روندی نسبتا صعودی را طی کرده و هم‌اکنون از معروف‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده گوشی موبایل در جهان به شمار میرود.


در سه ماهه سوم سال 2020 (ماه جولای تا سپتامبر)، سامسونگ با در دست داشتن 33.7 درصد از سهام بازار آمریکا و پشت سر گذاشتن اپل، به بزرگترین تولیدکننده گوشی موبایل در آمریکا تبدیل شده است. سهم سامسونگ از بازار آمریکا در این سه ماهه نسبت به همین زمان در سال گذشته رشدی 6.7 درصدی داشته، این در حالی‌ست که سهم اپل از بازار با کاهش مواجه شده و معادل 30.2 درصد می‌باشد. طبق آمارها ماه مِی سال 2017 آخرین باری‌ست که سامسونگ در صدر تولید تلفن‌های همراه آمریکا بوده است. حال پس از سه سال، سامسونگ موفق شده با گذشتن از اپل، بیشترین تولید گوشی‌های موبایل در آمریکا را داشته باشد.


به تعویق افتادن رونمایی و عرضه آیفون 12 در سال جاری را میتوان بزرگترین علت کاهش سهم اپل دانست. با همه‌گیری ویروس کرونا، کمپانی اپل مجبور شد رویداد معرفی گوشی‎های جدید خود، و همچنین ورود آن‌ها به بازار را با تأخیر انجام دهد. آخرین گوشی‌های اپل که در شهریور هر سال به دست متقاضیان می‌رسیدند، امسال با حدودا یک ماه دیرکرد، اواخر مهرماه راهی بازار شدند.



طبق اطلاعات جهانی از سه ماهه سومِ سال جاری، سامسونگ با عرضه کردن 21.9% از گوشی‌های موبایل در دنیا در مقام نخست قرار دارد. هواوی با 14.1% و شیائومی با 11.9% در رتبه‌های بعد هستند. اپل نیز 11.9% از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد. همانطور که گفته شد، انتظار می‌رود فروش اپل در سه ماهه آینده با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شود.

حمایت ویژه ایرانسل از ایده‌های استارتاپی در ایران

ایرانسل سال گذشته مجموعۀ ایرانسل لَبز (Irancell Labs) را شامل سه بخش "تحقیق و توسعه"، "مرکز نوآوری ایرانسل" و "آکادمی ایرانسل"  با هدف تعمیق ارتباط ایرانسل با جامعه‌ی دانشگاهی و کمک به مراکز علمی، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فن‌آور تأسیس کرد. دکتر حسن بولوردی، معاون فنی و مهندسی ایرانسل، در رابطه با این رویداد بیان کرد: "پس از فراخوان اولیه، 50 طرح و ایده به مرکز نوآوری ایرانسل ارسال شده و پس از داوری اولیه، 10 تیم استارتاپی به نوآوردگاه راه‌یافته‌اند. تیم‌هایی که از داوری نهایی عبور کنند، در شتاب‌دهندۀ کهکشانِ مرکز نوآوری ایرانسل، تحت حمایت این مرکز قرار می‌گیرند."

 

به نقل از پایگاه خبری رندباز؛ ایرانسل که با حمایت از استارتاپ اسنپ تمایل خود به ایده های جدید و نوگرایانه را نشان داده بود، حال بستری را برای حمایت از دیگر تیم های خلاق و مبتکر فراهم آورده است. مرکز نوآوری ایرانسل به منظور حمایت از ایده‌های استارتاپی، نخستین نوآوردگاه (استارتاپ ویکند) این مرکز را از ۱۶ تا ۱۸ آبان ماه در "شتاب‌دهنده‌ی کهکشان" این مرکز، واقع در "ایستگاه نوآوری شریف"، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار کرد.

 

 

دکتر بولوردی افزود: " فردا داوری نهایی میان ۱۰ استارتاپ انتخاب‌شده در ارزیابی اولیه انجام می‌شود که امروز ایده‌های خود را شرح دادند و به سؤالات داوران جواب دادند. سپس، این استارتاپ‌ها وارد مرحله‌ی پیش‌شتاب‌دهی و شتاب‌دهی می‌شوند و پس از ارزیابی نهایی، تیم‌های برتر از حمایت شرکت ویستا، به‌عنوان مجموعه‌ی سرمایه‌گذار ایرانسل، برخوردار می‌شوند."

 

عضو هیأت‌مدیرۀ مجموعۀ ایرانسل‌لبز هم در این مراسم گفت: "ایرانسل سابقۀ خوبی در حمایت از استارتاپ‌ها دارد و ارتباط زنده با اکوسیستم استارتاپی و تجربۀ موفقی که در سرمایه‌گذاری روی اسنپ به عنوان بزرگترین استارتاپ ایران داشته است، می‌تواند موجب حمایت مؤثرتر از تیم‌های استارتاپی شود."

 

مدیرعامل اسنپ نیز افزود: "ما هم به عنوان مجموعۀ اسنپ علاقه‌مندیم در کنار تیم‌ها حضور داشته باشیم و از ایده‌هایی که به پلتفرم ما کمک می‌کند حمایت، چالش‌های موجود را مطرح و راه‌حل دریافت کنیم."

آیا از نام شما سوءاستفاده می‌شود؟

 سامانه استعلام خدمات مربوط به سرویس‌های مخابراتی به منظور ساماندهی سیم کارت‌هایی با هویت متناقض راه‌اندازی شده است و راه‌های سوءاستفاده از طریق سیم کارت و سایر خدمات ارتباطی را مسدود می‌کند. برای دسترسی به این سامانه به سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به نشانی www.cra.ir مراجعه کرده و در بخش استعلام سرویس‌های مشترکین، با ثبت اطلاعات هویتی خود، پیامک حاوی تعداد سیم‌کارت‌های ثبت‌شده و سایر خدمات سرویس‌های مخابراتی که به نامتان ثبت شده‌اند را از طریق پیامک دریافت کنید. برای اطلاع از تعداد سیم کارت های ثبت شده به نام شما همچنین می‌‌توانید کد ملی خود را به شماره 3000150 پیامک کنید. نتیجه این استعلام به شماره تلفن همراه اعلام‌ شده توسط شما پیامک می‌شود.


با پیشرفته شدن روش های هک و افزایش تعداد هکرها، حفظ امنیت در فضای مجازی برای بسیاری از مردم به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل شده است. نیروی انتظامی کشور با اختصاص واحد پلیس سایبری یا به عبارتی پلیس فتا، امکان بروز مشکلات در فضای مجازی را تا حد زیادی محدود کرده است. به منظور ارتقا امنیت و جلوگیری از سوءاستفاده توسط هکرها، وزارت ارتباطات و فناوری نیز وارد عمل شده و با ارائه امکانات متعددی به شهروندان کمک می‌کند. وزارت ارتباطات و فناوری به تازگی با انتشار هفدهمین قسمت از مجموعه ویدیویی "ایران هوشمند" سامانه‌ای جدید را به کاربران معرفی کرده است. طبق این سامانه، کاربران می‌توانند به سادگی از سیم کارت‌هایی که به نامشان به ثبت رسیده است اطلاع یابند.

 

به نقل از پایگاه خبری رندباز؛ دارندگان تلفن‌های همراه می‌توانند با استفاده از سامانه استعلام خدمات مربوط به سرویس‌های مخابراتی ثبت‌شده به نام مشترکان از تعداد تمامی سرویس‌های مخابراتی که به نام آن‌ها به ثبت رسیده استعلام بگیرند.

 

این طرح در چند فاز عملی می‌شود؛ فاز اول مربوط به تعداد سیم‌ کارت‌های شما در اپراتورهای تلفن همراه و در فازهای بعد، تعداد سایر سرویس‌های مخابراتی نظیر ADSL، تلفن ثابت، TD-LTE، وایمکس و… اعلام می‌شود.

شیائومی در رقابتِ تولیدکنندگان، اپل را پشت سر گذاشت

شیائومی برندی نسبتا نوپاست که در سال 2011 در چین آغاز به کار کرد. طی تنها چندسال این برند در چین و همچنین آسیا شرقی به شهرت رسید و روند صعودی موفقیت خود را آغاز کرد. این محبوبیت خیلی زود به کل دنیا گسترش پیدا کرد، به طوری که فروش شیائومی رفته رفته افزایش پیدا کرد و به یکی از شناخته شده ترین کمپانی های تولیدکننده گوشی موبایل تبدیل شد.


 با شروع به کار دو برند هواوی و شیائومی طی دهه اخیر، بازار موبایل دنیا دستخوش تغییرات شگرفی شددر سال 2011 اپل و سامسونگ سهمی تقریبا یکسان (در حدود 18 درصد) در بازار گوشی های موبایل داشتند، و هواوی با اختلاف بسیار زیادی(سهمی معادل 3 درصد) در رتبه بعدی قرار داشت. دو سال بعد، یعنی در سال 2013، سامسونگ با در دست داشتن 30 درصد از سهم بازار موبایل در رتبه نخست و اپل با 15 درصد در رتبه دوم قرار گرفت. هواوی نیز سهمی حدودا 5 درصدی داشته، و برند نوپای شیائومی حدود یک درصد از بازار موبایل را در اختیار داشت. طی 6 سال بعدی سهم سامسونگ رفته رفته افت کرد، ولی اپل توانست شرایط خود را ثابت نگه دارد، به طوری که در پایان سال 2018 سامسونگ 19 درصد، اپل 14 درصد، هواوی 14 درصد و شیائومی 8 درصد از سهم بازار را در اختیار داشتند.


 در سال های 2019 و 2020 پاندمی ویروس کرونا شرایط دنیای موبایل را به کلی دگرگون کرد. درحالی که همه‌گیری، اغلب کشورها را واردار به قرنطینه کرده بود، چین خیلی سریع از پیک بیماری گذر کرد و بازارهای خود را به شرایط سابق برگرداند. همزمان با اوج گرفتن مجدد خرید و فروش گوشی های موبایل در چین، کمپانی های سامسونگ و اپل افتی شدید در تولیدات و میزان فروش گوشی‌های موبایل خود تجربه کردند. علاوه بر این، اپل که همواره رویداد معرفی محصولات جدید خود را در ماه آگوست، معادل شهریورماه برگذار می‌کرد، مجبور شد این رویداد را به تعویق بیندازد. اپل به حدی از برنامه ریزی های معمول خود عقب افتاده که هم اکنون و در ماه آبان (اکتبر)، هنوز دو دستگاه از محصولات جدید خود، آیفون 12 مینی و آیفون 12 پرو مکس، را وارد بازار نکرده است.

علاوه بر موارد فوق، ویروس کرونا شرایط اقتصادی بسیار از ملت ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث شد تعداد کثیری از مردم به خرید گوشی هایی با قیمت کمتر تمایل پیدا کنند، که این قضیه نیز فشار را برروی شرکت اپل بیشتر کرد. تمامی این شرایط دست به دست هم دادند تا در سه ماهه سوم سال 2020، کمپانی شیائومی بتواند از اپل پیشی بگیرد و جایگاه سوم در بازار تلفن های همراه را از آنِ خود کند. هم اکنون سامسونگ در جایگاه نخست و هواوی در رتبه دوم قرار دارند.

     

هدیه همراه اول به مشترکان جدید سیم کارت اعتباری

طبق طرح جدید همراه اول، کاربرانی که از سیم کارت‌های اعتباری استفاده میکنند می‎‌توانند مشترکان جدیدی به این اپراتور معرفی کنند. مشترکان جدید پس از خریداری سیم کارت اعتباری و فعال سازی آن، می‌توانند از طریق شماره گیری کدهای زیر، نام معرف خود را ثبت کنند. با این کار، پس از هربار شارژ شدن سیم کارتِ کاربر جدید، به میزان 10 درصد از مبلغ شارژ به اعتبار معرفِ او افزوده می‌شود.

 

فعالیت

درگاه کد دستوری

ثبت معرف

۳۴۱۱#*۱۰*

حذف معرف

۳۴۱۵#*۱۰*

استعلام

۳۴۱۰#*۱۰*

راهنما

۳۴۱۹#*۱۰*

 

شرایط و قوانین طرح:

  • هر کاربر تنها میتواند یک معرف را ثبت کند. تغییر دادن معرف و یا افزودن معرف جدید ممکن نیست، ولی می‌توان معرف را حذف کرد.
  • پس از حذف دستی شماره معرفی شونده توسط مشترک معرفی کننده، رابطه معرفی کننده و معرفی شونده بین این دو مشترک تمام می‌شود.
  • فرد معرفی شده یک ماه زمان دارد تا از اعتبار هدیه استفاده کند.
  • این طرح برای هر کاربر به مدت یک سال ادامه خواهد داشت.
  • با خرید شارژ توسط کاربر جدید، پیامکی به معرف ارسال شده و از اعتبار هدیه آگاه می‌گردد.
  • این طرح شامل تمامی فعالیت های درون شبکه و داخل کشوری نظیر مکالمه داخل شبکه همراه اول، پیامک، دیتا و همچنین خرید بسته های داخل شبکه و دیتا می‌باشد.
  • خدمات خارج شبکه، رومینگ، ارزش افزوده، بین الملل و ... شامل این اعتبار نمی‌شود.
  • امکان انتقال اعتبار هدیه این طرح وجود ندارد.
  • پس از تغییر نام، تخلیه و یا ترابرد به سایر اپراتورها توسط هر کدام از شماره های معرفی شونده یا معرفی کننده رابطه معرفی کننده و معرفی شونده بین این دو مشترک تمام می‌شود.